Menu

Blog

Printed media - wie gebruikt het nog en is het nog effectief?

Printed media - wie gebruikt het nog en is het nog effectief?

De term ‘printed media’ is de verzamelnaam voor promotiemiddelen voor bedrijven die geprint worden, doorgaans door een professionele drukkerij. Een voorbeeld van printed media is een flyer, maar een poster is ook een vorm van printed media. Vroeger waren printed media erg populair om reclame te maken voor een bedrijf, maar tegenwoordig worden deze media steeds meer vervangen door online media. In dit artikel lees je of dit terecht is en kom je meer te weten over het professioneel laten drukken van printed media.

Printed media: is het nog effectief?

Printed media worden minder ingezet als promotiemiddelen voor bedrijven, maar dit is eigenlijk niet terecht. Voor sommige boodschappen en bedrijfsdoelstellingen zijn online media inderdaad meer geschikt, maar printed media zijn ook nog altijd effectief om in te zetten als promotie voor een bedrijf. Zo zijn printed media voornamelijk effectief om complexe en lange boodschappen over te brengen op een specifieke doelgroep. Denk hierbij aan de voorlichting over een bepaald verschijnsel, maar ook aan het achtergrondverhaal van een bedrijf.

Is je boodschap complex en/of lang, dan werken printed media zelfs beter dan online media. Dit komt omdat je prettiger kunt lezen op papier, waardoor de complexe en/of lange boodschap beter overkomt dan op een beeldscherm.

Worden printed media nog gebruikt?

Printed of offline media worden minder gebruikt dan voorheen, maar er zijn nog altijd bedrijven die deze vorm van promotie inzetten. Het gaat dan voornamelijk om bedrijven die regelmatig complexe boodschappen over moeten brengen, voorlichting willen geven over bepaalde onderwerpen, brochures uit willen geven om goed te informeren of een oudere doelgroep hebben die niet op het internet te vinden is. Ook worden printed media vaak ingezet in combinatie met online media, voor een extra goede benadering van de doelgroep.

Printed media laten drukken: doe het bij een professionele drukkerij

Wil je printed media inzetten om jouw bedrijf op de kaart te zetten, dan kun je de communicatiemiddelen het beste laten drukken door een professionele drukkerij. Op deze manier weet je niet alleen dat de communicatiemiddelen er netjes, professioneel en aantrekkelijk uit zien, maar hoef je zelf bovendien niets te doen om de promotiemiddelen te laten drukken.

Enkele populaire internetdrukkerijen die jou kunnen helpen met het drukken van je printed media, zijn Drukzo, Drukwerkdeal, Reclameland, Vistaprint en Printweb. Deze drukkerijen werken stuk voor stuk met professionele drukkers, waardoor het eindresultaat van hun drukwerk er altijd netjes uit zien. Daarnaast kunnen de drukkerijen erg snel werken, waardoor je niet lang hoeft te wachten tot je jouw gedrukte promotiemiddelen thuis ontvangt.<

Reageer

Tips voor een flyer die werkt!

Tips voor een flyer die werkt!

Je ziet het best vaak: een spoor van flyers door winkelcentrum, straat of op een parkeerplaats. Na een vluchtige blik van de verwende consument zo weer gedropt. Zonde van je energie en geld, om nog maar te zwijgen van het papier. Met deze tips maak je een flyer die niet direct bij het oud papier terecht komt.

Begin bij het begin

Een flyer kan verschillende formaten hebben, maar bestaat altijd uit één (ongevouwen) blad, enkel- of dubbelzijdig bedrukt. Je kunt er dus niet al te veel informatie op kwijt. Bedenk daarom voor je begint met je flyer of dit inderdaad wel het juiste middel is voor de boodschap die je wilt verspreiden. Een flyer is heel geschikt voor een korte boodschap, zoals een aankondiging, promotie of actie, maar niet voor bijvoorbeeld uitgebreide informatie over je bedrijf, product of dienst.

Niemand wil lezen

Okee, je boodschap is duidelijk en een flyer is daarvoor het ideale middel. Nu moet je zorgen dat de aandacht van degene die jouw flyer in handen krijgt meteen getrokken is. Maak een korte, pakkende slogan die in één klap duidelijk maakt waar het over gaat. Beperk de hoeveelheid tekst tot een minimum, niemand heeft zin om veel te lezen en teveel tekst schrikt alleen maar af. Een lijstje met bullets kan wel goed werken. Natuurlijk zorg je voor een duidelijke call to action (profiteer alleen deze week van de korting, kom langs in onze nieuwe winkel, gratis eieren bij aankoop van een kilo kaas) en vergeet je de afzender niet te vermelden.

Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden

De meeste mensen kijken liever naar een plaatje dan ze woorden lezen. Een goed beeld kan echt het verschil maken tussen meteen weggooien of verder lezen. Gebruik liever één groot beeld dan een heleboel kleine fotootjes. En zorg dat je beeld iets toevoegt aan je boodschap. Laten zien wat je zegt of zeggen wat je laat zien is eigenlijk zonde van de ruimte. Een goed beeld is een aanvulling op wat je zegt. En ja, dat is best moeilijk.

Maak het mooi

Je flyer hoeft echt niet op handgeschept papier gedrukt te zijn, maar hij moet er natuurlijk wel aantrekkelijk en verzorgd uitzien. Spel- en typefouten zijn dus echt een no-go! Besteed ook aandacht aan lay out, kleuren en lettertype. Less is in dit geval echt more. Letters in verschillende types met heel veel uitroeptekens erachter, veel felle kleuren en allemaal kleine fotootjes nodigen niet uit om te gaan lezen. Houd het rustig en overzichtelijk. Online zijn verschillende templates te vinden waarmee je zelf aan de slag kan, maar je kunt het ontwerp ook overlaten aan iemand die er echt verstand van heeft, zoals een ontwerper of een drukker.

Reageer

Praktische tips bij een logo-ontwerp

Praktische tips bij een logo-ontwerp

Start je binnenkort met een nieuw bedrijf en heb je hiervoor een nieuw logo-ontwerp nodig? Houd er dan rekening mee dat je logo aan een aantal eisen voldoet, wil je een krachtig merk neerzetten in de markt waarin je werkzaam bent. Een goed logo voldoet aan een aantal eisen en weet bovendien de aandacht te trekken van je doelgroep. Waar let je op bij het ontwerpen van een logo en wat zijn de voordelen van een goed logo voor jouw onderneming?

Een passend en herkenbaar logo

Een logo kun je ook wel zien als het visuele visitekaartje van je bedrijf. Dit beeldmerk is ontzettend belangrijk voor je presentatie naar buiten toe. Bij het opzetten van een marketingcampagne met behulp van promotiemiddelen, is het van belang dat je logo herkenbaar in beeld wordt gebracht. Een logo moet daarom passen bij je onderneming en bij mensen herkenning teweegbrengen. Als je besluit een logo te (laten) ontwerpen, dan is het belangrijk dat deze uniek is en past bij de aard van je onderneming. Het hoeft niet altijd spectaculair te zijn. Nike, de grootste schoenen fabrikant ter wereld, heeft slechts een 'eenvoudig' vinkje als logo.

Succesvol zijn in je business dankzij een professioneel logo

Met een sterk en krachtig logo kun jij je met je onderneming onderscheiden van al je concurrenten. Het is daarom belangrijk dat je goed voor ogen hebt wie je bent als bedrijf en wat je verkoopt qua producten en/of diensten. Een speelgoedwinkel heeft nu eenmaal een andere uitstraling dan bijvoorbeeld een loodgieter, nietwaar? Ontwerp daarom een logo dat past bij je bedrijf en waarmee je de komende jaren vooruit kunt. Bekende merken zoals IKEA, GAMMA, Praxis en Coca Cola gebruiken al jarenlang hetzelfde logo en oefenen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op mensen.

Alle voordelen van een goed logo op een rij

Een goed logo levert je bedrijf altijd voordelen op. Welke voordelen dat zijn? Je vindt ze hieronder terug:

  • Herkenbaarheidsfactor: mensen komen sneller bij je terug
  • Snel een vertrouwde band opbouwen met je doelgroep
  • Een professioneel logo wekt vertrouwen op bij klanten
  • Je spreekt er de juiste doelgroep mee aan

Wil jij ook professioneel en tijdloos logo? Schakel dan de hulp in van een expert of ga zelf aan de slag met bovenstaande tips.

Reageer

Fotoboeken steeds populairder

Fotoboeken steeds populairder

Fotoalbums maken een heuse comeback. De opkomst van digitale fotocamera's leek het einde te zijn voor fysieke albums met foto's, maar inmiddels laten steeds meer mensen hun foto's weer afdrukken. Wel op een wat andere manier dan vroeger, want nu worden vooral complete albums afgedrukt in plaats van losse foto's. En een album kan iedereen maken, want er zijn tegenwoordig veel aanbieders waarbij je digitale foto's eenvoudig in een album kunt zetten en in een uitstekende kwaliteit kunt laten afdrukken.

De meerwaarde van afgedrukte foto's

Toen de digitale fotocamera zijn analoge voorganger ging verdringen, leek het gedaan met het afdrukken van foto's. Dat paste immers niet meer bij het digitale tijdperk. Veel mensen komen er achter dat het af laten drukken van foto's nog steeds een meerwaarde heeft. Foto's op papier leven nu eenmaal meer dan foto op een beeldscherm of een digitaal fotolijstje. Sommigen mensen laten hun mooiste foto's op posterformaat afdrukken en lijsten deze dan in, anderen laten ze zelfs nog "ouderwets" afdrukken om er een album van te maken. Maar de meeste mensen maken tegenwoordig een digitaal fotoalbum en laten dat afdrukken. In een fotoalbum komen foto's meer tot leven en kun je je eigen verhaal vertellen. Een mooi album ziet er ook goed uit op je salontafel of in de kast. Het maken van een mooi fotoalbum gaat ook stuk gemakkelijker dan vroeger.

Eenvoudig een fotoalbum maken en af laten drukken

Vroeger was het maken van een fotoalbum best een klus. Je foto's moest je eerst laten afdrukken, dan na een aantal weken weer ophalen en vervolgens kon je ze een plek in een album geven. Dat kostte nog wel aardig wat tijd, want je moest alles handmatig met driehoekjes of lijm in het album plakken. Voor veel mensen was te tijdrovend, met als gevolg dat de foto's vervolgens in een la belandden. Het maken van een fotoalbum gaat nu een stuk makkelijker. Er zijn namelijk veel aanbieders die goede softwarepakketten hebben, waarmee je heel makkelijk fotoalbums kunt maken. Hoeveel tijd dat kost kun je helemaal zelf bepalen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je album automatisch te laten vullen met de foto's die je in het album wilt hebben. Dan is je album in een half uurtje af. Maar je kunt er ook voor kiezen om iedere pagina zelf op te maken en te voorzien van een andere achtergrond, wat uiteraard meer tijd kost.

Veel goede aanbieders van digitale fotoalbums

Er zijn veel aanbieders die goede software hebben en kwalitatief hoogstaande fotoalbums leveren. Je kunt bij deze aanbieders kiezen uit verschillende opties voor je album, waaronder verschillende albumformaten, met mat papier of in hoogglans, met een bedrukte omslag, en andere afwerkmogelijkheden. Aanbieders die altijd hoog scoren in tests van onder meer Tros Radar en verschillende online vergelijkingssites zoals Fotoalbummaken.nl zijn Fotofabriek, Kruidvat, Hema, Albelli, Blokker, Pixum, en Fotogoed.

Reageer

Visitekaartjes maken - Hoe ontwerpt u een creatief visitekaartje?

Visitekaartjes maken - Hoe ontwerpt u een creatief visitekaartje?

Iedereen met een onderneming weet het. Uw visitekaartje is cruciaal bij een kennismaking met een nieuwe zakenpartner of klant. Een visitekaartje toont meteen uw huisstijl en kan de aandacht trekken bij nieuwe potentiële klanten. Twijfel dus maar niet meer of u nog moet een visitekaartje maken, maar denk eerder aan hoe u wil deze visitekaartjes ontwerpen. Hier zijn alvast enkele tips om creatief om te springen met visitekaartjes ontwerpen.

Tip 1: Huur een grafische vormgever in

Hoewel er online heel wat mogelijkheden zijn voor wie zelf wil visitekaartjes maken is het inhuren van een grafische vormgever aan te raden. Uw visitekaartje is immers een belangrijke troef bij het aanwerven van nieuwe zakenpartners of klanten. Een professional zal u dan ook kunnen bijstaan in het ontwerpen van je visitekaartje. Op die manier zal uw bedrijf of organisatie opvallen tussen de vele concurrentie op de markt. Een grafisch vormgever zal uw visitekaartjes ontwerpen zodanig dat uw bedrijfsnaam en logo aantrekkelijk erin wordt verwerkt.

Tip 2: Voeg je sociale media toe

Wanneer u gaat visitekaartjes ontwerpen is het belangrijk om het doel van het visitekaartje voor ogen te houden. Dat voornaamste doel is immers het doorgeven van uw naam en contactgegevens. Zorg er dan ook voor dat uw bedrijfsnaam groot en duidelijk leesbaar is. De klant of partner duidelijk maken wat uw bedrijf maakt, verkoopt of welke diensten het verleent is pas het tweede doel dat u dient te hebben. Vul uw kaartje ook niet tot de rand. Uw naam, telefoon en e-mailadres zijn de voornaamste zaken die vermeld moeten worden. Voor de rest geldt de leuze 'less is more'. Tegenwoordig is het bijna not done om geen sociale mediaprofielen te vermelden op uw visitekaartje. U kunt dus gerust uw Facebookprofiel, LinkedIn-profiel, Twitteraccount of zelfs blog toevoegen. Mits dit om zakelijke profielen gaat uiteraard.

Tip 3: Gebruik een opvallende lay-out

Dit is misschien tegensprekend met het 'less is more'-principe of het feit dat u best heel wat witruimte gebruikt maar dat hoeft niet zo te zijn. Een opvallende lay-out hoeft niet noodzakelijk een schreeuwerig lettertype of een druk logo te zijn. U kan er voor zorgen dat u visitekaartje opvalt door creatief te zijn wanneer u gaat visitekaartjes maken. Denk bijvoorbeeld aan een staand visitekaartje of een ongewoon soort papier. Zo valt een staand kaartje meteen op tegenover de rest zonder dat je een overvloed aan informatie op de ontvanger afstuurt. De keuze van papiersoort is ook erg belangrijk wanneer u visitekaartjes gaat maken. U wil niet te goedkoop gaan wat dat betreft. Wanneer het aansluit bij uw bedrijf of organisatie kan u ook gebruik gaan maken van hoogtechnische standjes. Denk maar aan speciale vernis-effecten, emboss-effecten of metalen magneetkaartjes. Deze laten een onuitwisbare indruk na bij uw zakenpartners of klanten.

Tip 4: Wees creatief

Iedereen heeft een papieren visitekaartje en het wordt steeds moeilijker om boven uw concurrenten uit te schieten. Verkoopt u producten waar er al heel wat concurrentie voor is of werkt u als een freelancer die steeds op zoek is naar nieuwe opdrachten? Dan zorgt u er maar beter voor dat mensen net uw bedrijf onthouden. Op weinig visitekaartjes vindt u een 'call to action'. Het geeft nochtans misschien net dat zetje. Een ander idee is om een bepaalde actie te koppelen aan uw visitekaartje. Zo kunt u bij het uitdelen van uw kaartjes erbij vermelden dat ze hierdoor kans hebben op een gratis item, waar u later een trekking van zult doen. De uitslagen vinden ze terug op uw website en zo heeft u meteen hen overhaald om nogmaals uw website te bezoeken. Bent u op nog op zoek naar creatieve ideeën om visitekaartjes maken, haal dan inspiratie uit deze creatieve kaartjes.

Reageer

Zo maak je een correcte huisstijl

Zo maak je een correcte huisstijl

Een huisstijl maken is niet zo moeilijk. Het maken van een goede en herkenbare huisstijl is echter een andere zaak. Wat zijn essentiële zaken bij het ontwerpen van een huisstijl? Wanneer blijft een huisstijl bij iemand hangen? In dit artikel moet het voor u het duidelijk worden wat de basisprincipes zijn om een huisstijl te ontwikkelen die goed is.

Waaruit bestaat een huisstijl?

Over het algemeen geldt dat een huisstijl een algemene reeks van communicatie uitingen is om de identiteit van het bedrijf of organisatie over te brengen. Herkenning is hierbij essentieel. Een goed logo, de juiste kleurkeuze en lettertype vormt de basis om dit te bereiken. U wilt immers dat uw bedrijf professioneel overkomt en de ware identiteit reflecteert.

Om het even overzichtelijk te maken stellen wij een checklist op die u moet nagaan om de juiste basis te leggen voor uw huisstijl:

  1. Logo
  2. Typografie
  3. Kleurkeuze
  4. Tekst en toon

Basisprincipes van een logo

Bij het ontwerpen van een logo moeten er met een aantal dingen rekening worden gehouden. Het logo moet overal toepasbaar en compatibel zijn. Denk hierbij dus dat jouw logo op het visitekaartje moet passen en tot zijn recht komt net zo als dat het wordt gedrukt op een vlag. Vaak worden logo’s op een kleine schaal ontworpen en bij toepassing voor doeleinden waarbij een groter formaat nodig is verliest het compleet zijn boodschap.

Een vanzelfsprekend principe maar vaak uit het oog verloren; een logo dat past bij de identiteit van een bedrijf. Hierbij is kleurkeuze en lettertype erg belangrijk. Mooi en strak is niet altijd goed, een logo van de ACTION brengt direct zijn identiteit over. (plaatje) Bron: The Logo Company

Meer lezen over het creëren van een logo? Adobe heeft een uitgebreid gids over het maken van een corporate identity.

Typografie

Het lettertype is een belangrijk onderdeel van het maken van een huisstijl. Idealiter worden er ook niet meer dan 2 verschillende lettertypes gebruikt bij een huisstijl. De essentie is namelijk om het als een eenheid te laten overkomen wat lastiger is met verschillende lettertypes.

Tekst en toon

Het maken van een huisstijl bestaat niet alleen uit kleuren en logo’s. De tekst is een zeer belangrijk element wat vaak wordt onderschat. De woordkeuze van jouw boodschap, missie en visie moet namelijk naadloos aansluiten op jouw doelgroep. Mijd lange moeilijke woorden en jargon en hou het simpel. Laat mensen meteen zien waar het om gaat en draait. Korte zinnen, duidelijkheid en uniek.

Reageer

Drukwerktechnologieën - Hoe worden jouw producten gedrukt?

Waar vroeger alles nog met de hand werd gedrukt en boeken handmatig werden overgeschreven wordt nu het gros van alle producten digitaal gedrukt. Digitaal drukken is in twee zeer verschillende technieken te onderscheiden; namelijk het drukken door middel van bijvoorbeeld inkjetprinters én het drukken op een drukpers die digitaal worden bestuurd. Daarnaast is er ook nog het ‘offset drukken’, een wat meer traditionele manier van drukken. In dit artikel worden deze drie verschillende technologieën uitgelegd zodat jij weet hoe jouw bestellingen worden gedrukt.

Inkjet printen

Het inkjet printen is een van de twee manieren hoe er digitaal wordt gedrukt. Bij een inkjetprinter wordt er gebruik gemaakt van vloeibare inkt die wordt ‘gesproeid’ op het papier. Een andere benaming voor deze soort printer is ‘inktstraalprinter’. Deze manier van printen kent voor- en nadelen. Zo is het voordeel dat de printers goedkoop gemaakt kunnen worden en de drukwerken van hoge kwaliteit zijn. Nadelen kunnen zijn dat het niet watervast is. Dit heeft de maken met de samenstelling van de printerinkt. Daarnaast is de inkt relatief duur. Zeker op grote oplages is het een kostbare manier van printen.

Digitale pers

Het belangrijkste verschil tussen een digitale pers en offset is dat er bij een digitale pers geen tussenkomst is van een fotografische plaat. Dit betekent dat je snel en flexibel zonder opstartkosten kunt drukken. In plaats van de inkt op oliebasis maakt de digitale pers gebruik van toners. De kwaliteit komt steeds meer in de buurt van de offset pers.

Voordelen van de digitale pers zijn de prijs bij kleine oplages, flexibiliteit en toevoegen van variabele data. Nadelig is dat de inkt mogelijk kan barsten bij vouwen van het product. Daarnaast is de kwaliteit niet zo mooi als bij offset en is de prijs alleen aantrekkelijk voor kleine oplages.

Offset drukken

Offset betekent eigenlijk dat er via de traditionele manier wordt gedrukt. In gevallen van grote oplagen wordt er doorgaans gekozen voor deze technologie. Zo’n 66% van al het drukwerk in deze wereld wordt gedrukt met deze technologie. Op een aluminum plaat wordt de afbeelding fotografisch aangebracht. Vervolgens wordt deze plaat vochtig gemaakt. Waar geen beeld op zit komt vocht, hierop wordt vettige inkt aangebracht, dit stoot vocht af. De inkt zal zich dus alleen hechten aan vetloze plekken op de aluminum plaat. Deze inkt wordt in spiegelbeeld op een rubberdoek gedrukt.

Voordelen van offset drukken zijn de uitstekende kwaliteit en de kosten voor grote oplagen. Nadelen van deze drukwerktechnologie zijn de kosten bij kleine oplagen, kans op papierverspilling en dat de inkt alleen op oliebasis is.

Reageer